Amikor úgy döntünk, hogy egy új autót vásárolunk, a gyártó szavatolja számunkra, hogy az átvett jármű műszaki tartalma megfelelően működik. Az autógyárakat folyamatosan ellenőrzik, hogy csak megfelelő minőségű, a kor előírásainak eleget tevő gépjárművel lássák el ügyfeleiket, és az se az emberiséget, se a természetet ne veszélyeztesse. Használat során - mivel nem minden elektronikus vagy mechanikus egység kerül felügyelet alá - olyan meghibásodások keletkezhetnek, mely normál használat mellet is, vagy akár csak vészhelyzetben okozhat olyan rendellenes működést, mely közvetlen életveszélyt jelenthet az autó használójára, a szemből érkezőre, vagy terhelheti nagy mértékben a környezetet. Senki nem szeretné elveszíteni családtagját azért, mert a szemből érkező jármű féke nem tökéletes.
A jogalkotók felismerték azt, hogy nem elég közútra engedni olyan járműveket, melyek a gyártás pillanatában megfelelően működnek és nem elég a használó lelkiismeretére bízni a rendszeres ellenőrzést, hanem a megfelelő gépjármű állomány érdekében a közúton résztvevőket rendszeresen ellenőrizni kell. Erre kidolgoztak módszereket, vizsgálati technológiákat, valamint intervallumokat.


Magyarországon Európai Uniós előírásokkal harmonizált jogszabály az 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról és a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről, melyek alapjai a műszaki felülvizsgálatnak. Sajnos a gépjárművek rohamos fejlődése együtt jár azzal, hogy a típus ismeret megszerzése nagy odafigyelést, hosszas kutatást, tesztelést, és eltökéltséget igényel. A piaci verseny ennek az ellenkezőjét eredményezi, hisz a vállalkozások túlnyomó része a mennyiségre kényszerült rá az árverseny miatt, nem ritkán a minőség rovására.

Mi ebben próbálunk mások lenni. Az átvizsgálás során ellenőrizzük, hogy az adott típus megfelel-e a jogszabályokban előírtaknak, a beépített egységek megfelelően működnek-e. Ha eltérést tapasztalunk, addig nem engedjük vizsgára, míg javításra nem kerültek az egységek. Csak olyan járműveket vizsgáztatunk, mely közúti közlekedésre alkalmas, hisz ugyanazon az útfelületen közlekedünk mi is. Óvjuk a családunkat úgy, ahogy ezt a szakmában dolgozó többi kollégától is elvárjuk. Minden autót önmagához viszonyítunk, és ítélünk meg. Természetesen egy új, magasabb értékű jármű műszaki felszereltsége több hibalehetőséget jelent, így jól képzett kollégáink nagy odafigyeléssel próbálják megakadályozni azt, hogy közlekedésre alkalmatlan gépkocsik ne jöhessenek velünk szemben. Ahogy régen egy Lada 1200-asban egyetlen vezérlő elektronika sem volt, ma már nem ritka a több száz vezérlő egység. Mindegyik helyes működésének ellenőrzése lehetetlen, de hibakód kiolvasó műszer segítségével – valamint körültekintő munkával – jó eséllyel kiszűrhető a rendszerhiba. Az is természetes, hogy egy Ladával szemben kisebb elvárások vannak, mint egy gazdagon felszerelt Mercedesszel szemben. A két autót nem egymáshoz, hanem önmagukhoz kell mérni, és mindkettő műszaki tartalmát az adott gyártási technológiához kell viszonyítani.
Bemutatkozó videónk
Feliratkozás hírlevélre